تور استانبول, تور تركيه تور استانبول, تور تركيه .

تور استانبول, تور تركيه

تاريخچه ي استامبول

استامبول

تاريخچه ي استامبول

كار بسيار سختي است شروع به نوشتن از تاريخ شهري كه پر از اتفاق و حادثه بوده است. شهر استانبول يكي از شهر هاي جالب تاريخ جهان مي باشد كه سه امپراطوري بزرگ دنيا يعني ايران ، روم و عثماني بر آن حكومت نموده اند؛ حتي برهه اي از زمان نيز در سيطره كشور يونان بوده است. اهميت شهر استانبول به خاطر اين بود كه دروازه اي بين دو قاره اروپا و آسيا محسوب مي شود و هميشه امپراطوري هاي بزرگ براي تصرف اين شهر مهم استراتژيك با هم جنگ داشته اند.

همين اوضاع حكومت هاي مختلف در شهر استانبول باعث شده است كه فرهنگ هاي مختلفي با اين شهر اجين شود، بنايي با معماري هاي متفاوت در اين شهر ساخته شده است، و اينگونه تاريخ شهر توريستي استانبول شكل گرفته است. در ذيل شرح مختصري از تاريخچه استانبول را براي شما به نگارش در مي آوريم.

نزديك به ۵۰۰ سال پيش از ميلاد مسيح استانبول توسط كورش بزرگ فتح شد و اين شهر بخشي از امپراطوري بزرگ ايرانيان در آن ساليان حساب مي شد. نام اين شهر توسط ايرانيان تخت روم ناميده ميشد، البته يونانيان اين شهر را تا آن زمان بوزاس مي ناميدند.

تاريخ شهر استانبول

بعد از گذشت نزديك به ۲۰۰ سال و در ۳۳۳ سال قبل از ميلاد مسيح با اوج گيري قدرت روميان اين شهر به اشغال فرمانده بزرگ روميان ، كنستانتين كبير قرار گرفت و نام اين شهر به روم جديد توسط كنستانتين تغيير يافت. البته نام جديد در نزد مردم زياد مورد استقبال قرار نگرفت و مردم اين شهر را در آن زمان كنستانتينپول يا شهر كنستانتين مي ناميدند.

در سال ۳۹۵ ميلادي يكي از فرزندان كنستانتين كبير كه خود را نيز كنستانتين ناميده بود با جدايي از امپراطوري روم ، حكومت روم شرقي ( حكومت بيزانس ) را در بخش هاي غربي كشور تركيه آغاز نمود. كه شهر استانبول امروزي را پايتخت خود معرفي نمود و نام اين شهر به بيزانس تغيير يافت. البته سلجوقيان و تركيان كشور تركيه نيز از تفرقه بين امپراطوري روميان و همچنين ضعف امپراطوري ايران استفاده نمودند و در بخش هاي شرقي و مركزي كشور تركيه شروع به ايجاد حكومتي براي خود نمودند. كه اين كار پايه گذار امپوراطوري بزرگي به نام عثماني بود. در بين اين مردمان نيز از ديرباز شهر استانبول به قسطنطنيه معروف بود.

در سال ۱۳۰۰ عثمان اولين حاكم امپراطوري عثماني با ايجاد اتحاد بين تركان منطقه خود و با ايجاد ارتشي قوي حكومت عثماني را پايه گذاري كرد و آنكارا شهر زادگاه خود را پايتخت كشور عثماني ناميد؛ نبردهاي زيادي از اين تاريخ بين تركان عثماني با حكومت هاي ايران و روم جهت آزاد سازي مناطق اشغال شده ترك نشين آغاز شد.

سلطان محمد فاتح در سال ۱۴۵۳ ميلادي توانست افتخار بزرگي براي امپراطوري عثماني ايجاد نمايد و شهر قسطنطنيه يا كنستانتين آن زمان را كه پايتخت روم شرقي نيز محسوب ميشد، فتح نمايد و پاياني براي حكومت روم شرقي در اين منطقه باشد. سلطان محمد فاتح نام امروزي اين شهر را انتخاب نمود و استانبول از آن تاريخ به بعد تبديل به شهر مهمي براي حكومت عثماني براي حمله به سمت اروپا محسوب مي شد؛ همچنين سلطان محمد پايتخت خود را از آنكارا به استانبول تغيير داد تا بتواند كشور گشايي هاي خود را از غرب به سمت اروپا بهتر حمايت نمايد.

تاريخچه شهر استانبولشهر استانبول تا زمان تشكيل حكومت جمهوري تركيه در سال ۱۹۲۳ نيز پايتخت كشور تركيه محسوب مي شد. و شخص آتاترك در آن سال پايتخت را از استانبول مجدد به آنكارا تغيير داد. گرچه امروزه مهمترين و پر جمعيت ترين شهر تركيه هنوز همان استانبول است.

تاريخ نام استانبول : حكومت جمهوري تركيه از ۲۸ مارس ۱۹۳۰ نيز با مكاتبه سراسري با تمام كشورهاي دنيا، نام رسمي استانبول را به تمام جهان اطلاع رساني نمود تا پاياني باشد براي اسامي متفاوت و بسيار اين شهر، كه در بالا در هر برهه از زمان نيز به آنها اشاره نموديم.

تعدادي از نام هاي شهر استانبول :

تخت روم
بوزاس
بيزانس
بيزانتيوم
كنستاتنينوپل يا شهر كنستانتين
قسطنطنيه
اسلامبول
روم جديد

 


برچسب: بهترين تور استامبول، تور لحظه آخري استامبول، تور نوروزي تركيه، جاذبه هاي توريستي استامبول، شهر هاي مهم تركيه، ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۵۷:۲۶ توسط:afsaneh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :