تور استانبول, تور تركيه تور استانبول, تور تركيه .

تور استانبول, تور تركيه

تاريخچه ي برج دختر استامبول

برج

برج دختر استامبول

قصه ناكامي هاي دختر استانبول

برج لئاندر «LEANDER’S TOWER» در استانبول كه با نام «Kız Kulesi» به معني برج دختر نيز شناخته مي شود؛ يكي از آثار تاريخي مشهور كشور تركيه به شمار مي رود. اين منطقه داراي پيشينه تاريخي زيادي بوده و در دوران امپراتوري روم باستان از اين جزيره به عنوان گمرك و نقطه كنترل بازرگاني و برج فانوس دريايي استفاده مي شده است. امروزه، برج دختر در استانبول به عنوان يكي از نمادهاي شناخته شده شهر محسوب مي شود. اين برج كه در كنار تنگه بسفر قرار دارد در ساحل آسيايي شهر واقع شده است. با الي گشت همراه باشيد تا از برج دختر استانبول بيشتر بدانيد:

برج دختر

تاريخچه

نخستين استفاده از اين محل براي ساخت برج به قرن پنجم ميلادي باز مي گردد كه حاكم يوناني منطقه به منظور كنترل كشتي هايي كه از تنگه بسفر عبور مي كردند و جمع آوري ماليات و عوارض عبور، برجي در اين محل احداث كرد. اين سنت بعدها توسط رومي ها نيز ادامه يافته و در دوران حكومت بيزانس، حاكم رومي منطقه يك زنجير نيز در عرض تنگه قرار داد و به كمك اين زنجير و برج احداث شده جديد، بر تردد كشتي ها در تنگه بسفر نظارت داشت. در دوره امپراتوري عثماني اما كاربري برج تغيير كرده و از آن به عنوان فانوس دريايي استفاده شد.

افسانه برج دختر

داستان ها و روايات زيادي درباره تاريخچه اين برج در بين مردم وجود دارد. بر اساس يكي از اين روايات، تاريخچه اين برج به دو عاشق بخت برگشته گره خورده است كه يكي از آن ها دختري زيبا از كاهنان بناي مذهبي آفروديت بوده و هيرو نام داشته و ديگري مرد جواني به نام ليندر كه در دام عشق يكديگر افتاده بودند. اين روايات باستاني مي گويد كه ليندر هر شب براي ديدن معشوقه خود مسير طولاني كانال را شنا كرده و خود را به جزيره مي رساند و هيرو نيز براي اينكه راه و مسير را به وي نشان دهد در بالاي برج آتش روشن مي كرد.

در يك شب طوفاني، باد سبب خاموش شدن آتش شده و هيرو هر چقدر تلاش مي كند تا آتش را دوباره روشن كند؛ موفق نشده و در نتيجه ليندر بينوا در ميان امواج درياي طوفاني راه خود را گم كرده و غرق مي شود. روز بعد وقتي امواج دريا جسد ليندر را به خشكي و نزديكي برج مي آورد، هيرو نيز قادر به تحمل اين داغ سنگين نشده و خودكشي مي كند.

يك افسانه ديگر نيز درباره اين برج وجود دارد كه بر اساس آن سرنوشت يك شاهزاده خانم بيزانسي با اين برج گره خورده است. وقتي اين شاهزاده خانم به دنيا مي آيد، پيشگويان اعلام مي كنند كه طالع وي بسيار شوم بوده و اين دختر بخت برگشته پيش از ۱۸ سالگي بر اثر مارگزيدگي خواهد مرد. پدر وي كه امپراتور بوده، براي حفظ جان اين دختر، وي را به برج مشهور قصه ما فرستاده و تلاش مي كند به هر صورت ممكن تا سن ۱۸ سالگي از شاهزاده خانم محافظت كند تا اين طلسم باطل شده و هيچ ماري امكان گزيدن وي را نداشته باشد. در روز تولد ۱۸ سالگي، اين شاهزاده خانم؛ پدر وي جشن بزرگي گرفته و هداياي نفيسي در داخل سبد قرار مي دهد تا به دخترش تقديم كند اما از بخت بد، يك مار بسيار سمي نيز در سبد مخفي شده و زماني كه شاهزاده خانم در سبد را باز مي كند، توسط مار گزيده شده و از دنيا مي رود. به اين ترتيب پيشگويي سرنوشت شوم اين دختر به حقيقت پيوسته و وي در روز تولد ۱۸ سالگي از دنيا مي رود.
كافه برج دختر

نقش آفريني در فيلم ها و بازي هاي كامپيوتري

اين برج در بين مردم منطقه داراي شهرتي بسيار زياد است و داستان هاي تراژديك مربوط به گذشته آن تنها عامل بخشي از اين شهرت بوده و در روزگار معاصر نيز رويدادهايي سبب بيشتر شدن آوازه و نام برج دختر شده اند. در يكي از نسخه هاي مجموعه مشهور جيمز باند كه در سال ۱۹۹۹ ساخته شده و با نام «The World Is Not Enough» شناخته مي شود، بخش هايي از فيلم در اين برج تصويربرداري شده و همچنين در بازي مشهور كامپيوتري «Assasin’s Creed: Revelations» برخي از مراحل و بخش هاي بازي با اين برج سر و كار دارد. در بخشي از اين بازي شخصيت اصلي ماجرا يعني نيكولو پولو «Niccolo Polo» بايد در بخش پائين اين برج؛ سازه اي پيچيده جهت پنهان كردن كليد مشهور به «Masyaf key» ايجاد كند.

كافه برج دختر

در اين محل، يك كافه رستوران وجود دارد كه در آن غذاهاي سنتي تركيه اي و بين المللي سرو مي شود. هزينه غذاهاي ارائه شده در منوي اين رستوران چندان گران نبوده و البته چندان ارزان هم نيست. به هر روي توصيه مي كنيم در زمان بازديد از اين برج، در اين رستوران توقف كرده و از چشم انداز بي نظير و تاريخي آن لذت ببريد. در اين محل همچنين يك موزه نيز وجود دارد كه بازديد از آن رايگان بوده و نيازمند خريد بليت نيست.

چگونه مي توان به جزيره اي كه برج در آن قرار دارد، رسيد؟

از هر دو سمت تنگه، امكان اجاره قايق به سمت جزيره وجود دارد. اين قايق ها در منطقه كاباتاش « Kabataş » يا سالاجاك «Salacak » در جاده بين اوسكودار « Uskudar » و حرم « Harem » وجود داشته و با پرداخت بيست لير تركيه مي توان به جزيره رسيد. مدت زمان مورد نياز براي طي اين مسير از كاباتاش تا جزيره حدود ۱۰ دقيقه و از اوسكودار كمتر از يك دقيقه است. توصيه مي كنيم پيش از برنامه ريزي براي ديدن اين برج، از برنامه و زمان بندي حركت قايق ها اطلاعات لازم را كسب كنيد.


برچسب: آكواريوم تركيه، برج هاي تاريخي تركيه، تور استامبول، ديدني هاي استامبول، قيمت تور استامبول، ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۵۹:۳۶ توسط:afsaneh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :